pátek 14. září 2018

Znáte zříceninu zámku Zvířetice?

Kdo mě sleduje na instagramu (@divkazvenkova), tak určitě ví, že jsem v neděli vyrazila na malý výlet. I když to nebyl můj prvotní záměr, rozhodla jsem se s vámi o výlet podělit a třeba inspirovat k výletu, který stojí za to.


Moje kroky mířily k zřícenině zámku Zvířetice. Ta se tyčí nad obcí Podhradí, nedaleko města Bakov nad Jizerou. Nejlepší způsob, jak se vydat na Zvířetice je vlakem, protože skoro pod nimi je zastávka Bakov nad Jizerou. Můžete vyrazit i autem, parkoviště je u úpatí kopce, který vede na Zvířetice.


Možná vás překvapilo (stejně jako kdysi mě), že se jedná o zříceninu zámku. Původní gotický hrad byl na konci 16. století přestavěn na renesanční zámek. Zámkem se nejspíš mohl stát i proto, že hrad stál na strategickém místě, tedy na obchodní stezce z Prahy do Severních Čech. Na konci sedmnáctého století došlo k prvnímu požáru, po němž byl areál jen částečně opraven. Druhý požár, který způsobil úder blesku, byl i posledním, který roku 1720 znamenal pro zámek definitivní zkázu.


Zámek chátral a část jeho zdiva posloužila jako stavební materiál pro okolní vesnice. Díky hraběnce Marii Eleanor, která nechala sepsat podrobný popis zámku i jeho okolí, se dodnes zachovaly informace o tom, jak kdysi tento zámek vypadal.



I díky těmto zápiskům, můžete v informačním centru, které se nachází pod zříceninou, vidět model toho, jak zámek vypadal za svého největšího rozkvětu.

Pokud jsem vás tedy trochu nalákala, ať už vyprávěním o historii, nebo fotkami, musím přidat i pár doporučení. Návštěva je totiž tak na hodinu. Pokud tedy chcete podniknout více výletů, níže přidávám malé tipy.


Jedním z nich je zřícenina hradu Michalovice. Jeho věž je údajně víc nakloněná než ta v italském městě Pisa. Je to kvůli hledání pokladů v okolí hradu. Třeba se ho podaří najít právě vám.


Dalším místem, které můžete navštívit je přírodní rezervace Klokočka. Odtud se bere pitná voda pro široké okolí. Je to krásné místo na procházku. Už jsem vám o ní více psala v samostatném článku o klokočském pramenu.

Navštívili jste už některé z těchto míst?

1 komentář:

  1. Pekné zábery. Okolo toho dreveného mostu by som vedel dlho chodiť s foťákom :-D Staré drevo, dobré drevo :-)

    OdpovědětVymazat