pondělí 27. listopadu 2017

Čas Adventu

Advent byl dobou očekávání příchodu Spasitele na svět. Slovo Advent pochází z latinského "adventus", což znamená "příchod". Doba adventní byla vlastně přípravnou dobou na vánoční svátky a už od 11. století se její doba trvání ustálila na posledních čtyřech týdnech před Štědrým dnem. Byla časem půstu, při kterém se měli lidé namísto požívání nadměrného množství jídla a pití, věnovat zbožnému rozjímání. Zakázány byly veškeré zábavy, tanec a zpěv. I tak se o adventu konaly některé lidové obřady, které tento zákaz více méně porušovaly. Postupem času se adventní období stalo obdobím hojnosti.
Na venkově se se i přes vliv církve držely i tradice pohanské, které se posléze promítly i do současné oslavy Vánoc. Například se zdobily zástupci přírody, strom či keř, jako projev úcty k živé přírodě proto, aby se znovu vrátilo jaro. Všechny zimní tradice byly nějak spjaty s přírodou, úctou k ní a očekáváním opětovného příchodu boha Slunce.


První adventní nedělí navíc začínal (na rozdíl od toho kalendářního) liturgický rok. Křeštané totiž odvíjeli čas od narození Krista, tj. že ke všem událostem docházelo buď ante nebo post Christum natum.
Až do třetí adventní neděle byla charakteristickou postní barvou temně fialová, po třetí neděli ji nahradila barva, symbolizující radost, barva růžová.
Každá z adventních nedělí má své lidové označení (železná, bronzová, stříbrná a zlatá).

Doba adventní nebyla svým začátkem ani délkou vždy stejná. Například z roku 581 pochází nařízení biskupa Perpetua, podle něhož byl stanoven začátek adventu na svátek sv. Martina, tzn. 11. listopadu. 


Adventní věnce


Adventní věnce se začaly používat až v první polovině 19. století a vyřezávaly se ze dřeva a barvily na zeleno. až posléze se začalo používat čerstvé chvojí. 
Nejčastěji se dle tradice používaly barvy zelená a červená. Zelená znamenala přírodu a červená pak krev Krista.
Svíčky měly obvykle fialovou barvu, která byla barvou liturgií, používaly se i svíčky červené a růžové.


Adventní kalendář 


V dřívějších dobách bývaly adventní kalendáře doslova uměleckým dílem zobrazujícím nejčastěji liturgické výjevy z bible či zobrazují část vesnic nebo měst s důmyslně schovanými okénky. Vyráběny byly v malých dílnách z tvrdého papíru a ve svých okénkách skrývaly obrázky, veršíky nebo citace z bible.

Vánoce pro kočku


Ráda bych se s vámi ještě podělila o tip na jedenu skvělou obdobu  adventního kalendáře. Jedná se o knihu Vánoce por kočku od Terezie Radoměřské. Je to 23 adventních pohádek a jeden opravdový příběh, kterými provází kočka, což znamená 24 vánočních příběhů pro 24 dní do Vánoc. Celá kniha je doprovázena ilustracemi od Anety Bendákové. 
Sama jsem tuhle knihu jako adventní kalendář použila už dvakrát. Tenhle se nezkazí a pokud máte děti, tak je to krásné seznámení s různými postavami v betlémě. Já děti nemám, na to je ještě času dost, ale tahle kniha se mi stejně pořád líbí.
Bohužel jsem nenašla žádný e-shop, kde by se tato kniha ještě prodávala, ale zkuste se poptat v různých antikvariátech nebo bazarech nebo kamenných knihkupectvích, protože za to určitě stojí.



Pokud neseženete, tak mám ještě jeden tip na můj oblíbený online adventní kalendář. Je to kalendář od České televize (tu až od 1.12.).  Kde jsem se loni bavila asi nejvíc hrou s Panem Pluhařem. Loni byl kalendář plný her, pohádek, ale i informací o tradicích. 

A teď čas na něco od vás.
Kupujete adventní kalendáře? Co říkáte na kosmetické a jiné kalendáře?

2 komentáře:

  1. Super článek! Mně adventní kalendář plní ještě stále rodiče, jsem jim za to moc vděčná ♥ a já sama se ségrou vytvářím online kalendář https://tripsandweekendactivities.com/2018/11/30/%e2%9d%85-adventni-kalendar-2018-%e2%9d%85/ se spoustou zajímavostí, tipů a překvapení :D
    Miška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Já jsem si letos pořídila kávový adventní kalendář. :-)

      Vymazat